15.5. – Den linky 155

Na své operátory jsme hrdí!

Jejich hlas je ten první, který uslyšíte, když vytočíte linku 155. Jejich hlas je ten, co vás uklidní, jejich hlas vám radí, jak postupovat v nečekané situaci. Jejich hlas vás navádí a díky němu jste možná už i vy někdy zachránili lidský život. Nikdy je neuvidíte, přesto jsou to právě oni, kdo musí vědět, jak si poradit v každé situaci. Operátoři zdravotnické záchranné služby. Zítra, tedy 15.5., slavíme jejich den. Den Linky 155.

Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje je na své operátory hrdá. Obzvláště nyní – v době po vyhlášení nouzového stavu je na ně vyvíjen každý den enormní tlak. Počet hovorů, které každý den vyřizují, stoupl v průměru zhruba o tisícovku měsíčně. Zatímco v březnu /dubnu/ loňského roku vyřídili 17 857 /16 827/ hovorů, letos to ve stejných měsících bylo 20 527/18 048/. To je v průměru 632 hovorů za den.

A jak vlastně operátoři pracují? Zatímco radí volajícímu na lince, jak postupovat na místě, zároveň rozbíhají složitý řetězec. Koordinují a předávají informace mezi volajícím, záchranáři a nemocnicí. Pokud je to nutné a možné, rozběhne se i systém AED – tedy aktivace defibrilátorů rozmístěných mezi hasiči nebo policisty. Ty je nutné všechny nepřetržitě koordinovat a rozhodovat o případném posílení pomoci. Operátor tedy musí v podstatě nepřetržitě komunikovat s volajícím a poskytovat mu instrukce k zajištění první pomoci do příjezdu výjezdové skupiny na místo události. A je i tím, kdo koordinuje předávání pacientů nemocnicím jako cílovým poskytovatelům akutní lůžkové péče.

Jedním z nejtěžších úkolů operátorů je poskytování pokynů volajícím tak, aby je správně pochopili a aby i naprosto neinformovaný člověk dokázal zabezpečit první pomoc postiženému, případně sám sobě. Pro tuto činnost jsou operátoři speciálně vyškoleni. Právě proto mohou prostřednictvím telefonu pomoci volajícímu provádět postupy pro záchranu života do doby, než na místo dorazí záchranáři.

Hlavním úkolem operačního střediska je nepřetržitý příjem tísňových volání a jejich vyhodnocení, řízení a koordinace činnosti výjezdových skupin celého Libereckého kraje. Tísňové výzvy přicházejí z území Libereckého kraje na linku 155, případně z operačních středisek ostatních složek integrovaného záchranného systému. Zdravotnické operační středisko je centrálním pracovištěm operačního řízení, které pracuje v nepřetržitém režimu. To znamená, že nikdy nemůže nastat okamžik, kdy by vyzvánějící telefon nikdo nezvedl.

Zdravotnické operační středisko Záchranné zdravotnické služby Libereckého kraje vzniklo 1. ledna 2007 sloučením bývalých okresních dispečinků ZZS okresů Liberec, Česká Lípa, Jablonec nad Nisou a Semily. Hlasy, které jako první pomáhají lidem v krizových situacích, patří operátorům – sestrám specialistkám v oboru intenzivní péče s kurzem Operační řízení přednemocniční neodkladné péče.

Zanechte odpověď