15.5. – Den linky 155

Zdravotnické záchranné služby za loňský rok evidují v součtu přes 1 012 000 událostí, kdy po vytočení tísňové linky 155 vyjížděly k pacientům záchranářské, případně i lékařské posádky. Oproti předchozímu roku je to přibližně pětiprocentní nárůst, navíc v náročných podmínkách protiepidemických opatření. I v posledních měsících letošního roku hlásí záchranné služby napříč republikou vzrůstající počet výjezdů.

Linka 155 – spojení se zdravotníky za pár sekund

Liberečtí operátoři, kterých je po celých 24 hodin ve službě pět, v roce 2020 vyřídili 208 976 telefonátů, z toho 93 708 příchozích. Počty hovorů každoročně rostou, bez pokynu z dispečinku sanita nevyjede. Záchrana života je vždy založena na spolupráci mezi volajícím, operátorem a zdravotníky v terénu.

Po vytočení čísla 155 je volající během několika sekund spojen s profesionálními zdravotníky na zdravotnickém operačním středisku příslušné zdravotnické záchranné služby, kterých je v republice celkem 14, jedna v každém kraji a v hlavním městě. Dispečeři a dispečerky volajícímu poradí, jak účinně pomoci sobě nebo druhým, a v případě potřeby na místo vyšlou posádky záchranné služby. Výjezdových skupin je v České republice bezmála 600 a k pacientům vyráží ze 315 základen. V průměru v České republice vyjede z některé základny posádka každou půl minutu.

Novinky aplikace Záchranka

V souvislosti se Dnem linky 155 představí už v pátek 13. 5. aplikace Záchranka své inovace, mezi které patří hlavně vytvoření ukrajinské a vietnamské jazykové verze, na kterých se podíleli dobrovolníci z těchto komunit. Majitelé chytrých telefonů si mohou tuto aplikaci nainstalovat zdarma. Jejím prostřednictvím v případě nouze odešlou svou aktuální polohu a zároveň kontaktují záchrannou službu, což je zejména v situacích, kdy volající neví, kde se nachází, neocenitelná věc.

Zanechte odpověď