Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje ocení postup volajících

Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje bude od letošního 15.5., tedy ode Dne linky 155, oceňovat ty, kdo svým příkladným postupem výrazně přispějí k záchraně lidského života. Záchranáři tak chtějí vyzdvihnout důležitost těch, kdo na operační středisko volají a poskytují první pomoc do příjezdu sanity. O každém konkrétním ocenění budou rozhodovat právě operátoři linky 155.

Ocenění bude symbolické, vybraným lidem, jejichž postup při telefonátu nebo postup při záchraně pacienta, bude příkladný, zašle ZZS LK poděkování a samolepku s nápisem „Pomohl jsem zachránit lidský život.“ Počet těch, kdo ji získají, odhaduje ředitel ZZS LK Luděk Kramář na cca 20 ročně. „Lidé, kteří volají na linku 155, jsou většinou ve velkém stresu. Chceme tímto způsobem poděkovat těm, kdo se mu nepoddají a v zájmu záchrany lidského života zachovají chladnou hlavu. To nám v naší práci velmi pomáhá,“ vysvětlil Kramář.

Minuty od prvního zavolání na linku 155 do okamžiku, kdy přijede záchranář, ubíhají někdy velmi pomalu. Právě ony ale mohou být pro přežití postiženého a další kvalitu jeho života, rozhodující. „Jsou to minuty, kdy záchrana života závisí na volajícím a jeho spolupráci s operátorem dispečinku. Musí přesně popsat situaci na místě a přesně dodržet pokyny zdravotnických operátorů. I pro nás jsou ty minuty někdy velmi dlouhé,“ popisuje Kramář.

„Dobrý den, Záchranná služba. Jak Vám mohu pomoci?“ Stejná nebo velmi podobná věta zazní přitom po celé republice každých 14 vteřin. Každých 14 vteřin se najde někdo, kdo nutně potřebuje pomoc zdravotníků pro sebe nebo pro své blízké. Každých 28 vteřin operátoři na dispečinku rozhodují, kam poslat sanitu, kam lékaře, kam „jen“ záchranáře. Každých 14 vteřin rozhodují o lidských životech. Každých 14 vteřin aktivně pomáhají. Provoz linky 155 je nepřetržitý. Nestane se, že by vyzvánějící telefon nikdo nezvedl.

Právě proto je pro operátory spolupráce s těmi, kdo jsou na místě u zraněných nebo nemocných, tou nejdůležitější. Musí se spolehnout na jejich popis situace a  musí jim poskytovat pokyny tak, aby je správně pochopili a aby i naprosto neinformovaný člověk dokázal zabezpečit první pomoc postiženému, případně sám sobě. Pro tuto činnost  jsou operátoři speciálně vyškoleni. A právě proto mohou prostřednictvím telefonu pomoci volajícímu provádět postupy pro záchranu života do doby, než na místo dorazí záchranáři.

Den linky 155 si připomínáme 15. května.

Zanechte odpověď